Hun naam staat nooit vermeld op de kaft van hun werk. Niemand staat erbij stil dat hun vak bestaat. Je gaat er maar vanuit dat een handleiding er gewoon ineens ís, toch? Die zal ook wel uit de fabriek komen rollen, net als de machine waarvoor hij is gemaakt. Wie maakt die dingen? Kan toch niet zo moeilijk zijn, even opschrijven waar de knop zit om de machine aan te zetten?
Een handleiding schrijven behoort tot de taken van een technisch schrijver
In tegenstelling tot wat je misschien denkt, is dit geen simpel klusje. Nou ja, voor een apparaat met alleen een aan- en uitknop misschien. Maar hoe zit het met die infraroodkachel die je met je smartphone via wifi kunt programmeren? Een handleiding is een complex samenspel van afbeeldingen, tabellen, grafieken en tekst. Hij zorgt ervoor dat de gebruiker een apparaat of machine goed kan bedienen, of een complex geheel van processen goed kan begrijpen en beheren. Er staat soms veel op het spel: sommige machines zijn levensgevaarlijk als je ze niet goed gebruikt. En anders is de handleiding op zijn minst nog wel relevant voor het gebruiksgemak van de lezer. Wie heeft er nou nog nooit geprobeerd om met een onbegrijpelijke handleiding een kast in elkaar te zetten? Kortom, het werk van de technisch schrijver is bijzonder belangrijk!
Schrijven? Laten we eerst kennis maken met het product!
Een technisch schrijver kan in de eerste plaats: goed schrijven. Hij of zij weet als geen ander ingewikkelde onderwerpen zó op te schrijven dat een gemiddelde lezer met een gemiddeld taalniveau het snapt. De tweede plaats, maar niet minder belangrijk, is voor de technische kennis. Je hoeft heus geen ingenieur te zijn, maar een gezonde interesse in technische onderwerpen is wel onmisbaar. Je moet namelijk aardig wat uitzoeken voordat je gaat schrijven.
Want zo ziet het leven van een technisch schrijver eruit: je krijgt een opdracht binnen, bijvoorbeeld om de handleiding van een laadpaal te schrijven. Dan ga je eerst onderzoeken hoe dat ding werkt. Je praat met de fabrikant of de ontwerper. Je laat je in detail uitleggen hoe de laadpaal in elkaar zit, wat de specificaties zijn, hoe je hem moet bedienen en waar je op moet letten voor de veiligheid. Je vraagt je opdrachtgever het hemd van het lijf.
Eenzaam werk? Welnee, als technisch schrijver is samenwerken een must.
Oké, je hebt je informatie. Nu ga je dat ordenen. Bij elkaar zetten wat bij elkaar hoort. Je maakt modules: specificaties, installatie, bediening, storingen, veiligheid. Maar je kunt nog steeds niet gaan schrijven. Je moet eerst overleggen met de grafisch ontwerper of de technisch tekenaar die verantwoordelijk is voor de afbeeldingen en grafieken. Beeld en tekst moeten immers goed op elkaar worden afgestemd. Samen met de grafische mensen kom je tot een opzet van de handleiding.
Als laatste stap van de voorbereiding verplaats je je in de eindgebruiker. “Wat zou ik als eerste willen weten?”, vraag je je af, “en waar zou ik informatie zoeken over de wifi-verbinding?”
Als technisch schrijver kom je echt overal.
Maar in een gemiddelde werkweek ben je niet met maar één opdracht bezig. In diezelfde week kun je ook een afspraak hebben bij een brouwerij, want daar moeten een aantal processen gewaarborgd worden. Je moet alles op zo’n manier begrijpen dat je het aan een ander kunt uitleggen. Luisteren, aantekeningen maken, vragen stellen, alle details onthouden. En een dag later praat je misschien wel met iemand van Defensie om te snappen hoe een truck moet worden onderhouden. Dat verhaal vertaal je naar een instructie voor monteurs. Dus zat je eerst nog op de stoel van een laadpaalgebruiker, nu kruip je ineens in de huid van een monteur van militaire voertuigen. Aan het eind van de week heb je het even ‘rustig’. Eindelijk tijd om te schrijven! Die handleiding voor de laadpaal moet af, de brouwerijprocessen moeten op papier, en je begint vast aan de instructie voor de militaire truck. Genoeg te doen dus voordat de vrijdagmiddagborrel begint! (Oh ja, jij was aan de beurt om de hapjes te halen…)
Je naam staat nooit vermeld op de kaft van je meesterwerken. Toch schrijf je er heel wat in je professionele bestaan. Je bent onzichtbaar en toch onmisbaar.
Van technisch schrijvers wordt vaak gedacht dat ze de hele dag op een kantoor achter een computer zitten te tikken. Dat handleidingen schrijven een saaie baan is omdat je altijd maar hetzelfde schrijft. Een kijkje in het echte leven van een technisch schrijver laat iets heel anders zien. Logisch: de ene handleiding is de andere niet. Het ene apparaat is het andere niet, en er zijn voor veel meer dingen handleidingen nodig dan alleen machines. Technisch schrijvers zijn bezig met een veelheid aan onderwerpen. Ze hebben elke dag te maken met een grote diversiteit aan teksten, op papier en digitaal. Ze banjeren door havens, kwekerijen, schoolgebouwen en fabrieken. Ze praten met veiligheidsexperts, grafisch vormgevers, ingenieurs, machinebouwers en technisch tekenaars. Ze schrijven voor consumenten, installateurs, onderhoudsmonteurs, bouwpersoneel en machinisten. Hoezo, een saaie baan?
Foxiz zoekt jou!
Heb jij zin om mensen blij te maken met een glasheldere handleiding of instructie? Houd je van afwisseling en duik je graag in nieuwe onderwerpen? Heb je een gezonde interesse in techniek én heb je de Nederlandse taal goed in de vingers? Neem dan contact op met Foxiz. Wij hebben iemand met jouw kwaliteiten veel te bieden!
Of ben je een engineer en ben je overtuigd geworden van het nut van een goed geschreven handleiding? Kun jij perfect vertellen hoe jouw machine werkt, maar vind je het best een uitdaging om dat allemaal op te schrijven? En vind je het prettig om persoonlijk contact te hebben met iemand die haarfijn kan uitleggen wat jij bedoelt? Neem ook dan contact op met Foxiz. Wij zijn dé specialist in glasheldere technische documentatie!