Waarom schrijven we een technische handleiding?

Waarom schrijven we een technische handleiding? Of een productbeschrijving? Het lijkt een simpele vraag, maar is er ook een simpel antwoord? Hoe we een technische handleiding maken, en hoe hij eruit komt te zien hangt af van het product, de gebruiker, de taal, de merkbeleving. En, natuurlijk, van de verwachtingen die we hebben ten opzichte van de technische handleiding.

SCHRIJVEN WE EEN TECHNISCHE HANDLEIDING OF EEN PRODUCT MANUAL?

Het maakt nogal een verschil of je een productbeschrijving of technische handleiding schrijft voor bijvoorbeeld een tosti-ijzer, een boormachine, een mobiele telefoon of een verpakkingsmachine bij een snoepfabriek. Eén ding staat vast: wettelijk ben je verplicht om een handleiding te (laten) maken en beschikbaar te stellen bij elke ‘machine’.
De wettelijke eisen voor een handleiding zijn vastgelegd in verschillende richtlijnen en normen, waaronder de CE.
Nog een belangrijk punt: we moeten hem schrijven in de taal van de gebruiker. We moeten dus kunnen beschikken over professionele vertalers, die ook in andere talen een goede product manual kunnen schrijven.

PRODUCTBESCHRIJVING VOOR ELKE DOELGROEP

De gebruiker is de doelgroep waar je een technische handleiding of productbeschrijving voor maakt. Als schrijver moet je een aantal zaken altijd beschrijven. Beoogd gebruik, veiligheid, waarschuwingen zijn daar voorbeelden van. Wat je aan inhoud in de instructie beschrijft, hangt af van het kennisniveau van de gebruiker. Wanneer je te maken hebt met een gebruiker zonder enige kennis van het product, dan is de mate van informatie in je handleiding een stuk uitgebreider en diepgaander dan wanneer je met een professionele of ervaren gebruiker te maken hebt.

TECHNISCHE HANDLEIDINGEN VOOR DE ERVAREN GEBRUIKER

En de professionele gebruiker, heeft die minder informatie nodig?
Alléén een productbeschrijving is niet voldoende. En er zijn voldoende voorbeelden te bedenken waaraan je kunt zien dat minimale instructie niet leidt tot maximaal resultaat. Tijden veranderen, machines ook. Alleen al de ommezwaai van ouderwetse draaiknoppen naar hypermoderne touchscreens, zoals HMI’s (Human Machine Interface), vragen om een andere benadering van de gebruiker.

MERKBELEVING: SCHRIJF EEN PERFECTE HANDLEIDING

Doe je merk niet te kort door een slechte handleiding mee te leveren. Je loopt niet alleen het risico dat je gebruiker niet tevreden is, maar je kan ook te maken krijgen met extra belasting van je service desk, retourzendingen of negatieve publiciteit, om maar een paar voorbeelden te noemen.

WILLEN WE ONZE HANDLEIDING ALS PDF, ONLINE OF OP USB?

Als gebruiker mag je op z’n minst verwachten dat je veilig, snel en volgens de geldende wettelijke eisen voor een handleiding met je product uit de voeten kan. Dat kan op verschillende manieren. Een technische handleiding schrijven is een ding, maar hoe stel je deze beschikbaar? Als pdf, op USB of online? Elke tak van sport en doelgroep heeft z’n eigen wensen en eisen.

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.