Bij Foxiz zien we technische documentatie en werk instructies in veel soorten en maten, hardcopy, digitaal en bedoeld voor uiteenlopende doelgroepen. Vaak allemaal gebundeld tot één dik boek, soms opgedeeld in aparte dunnere boekjes, afgestemd op de gebruiker.
Voor wie schrijf je welke handleiding?
We hebben al eens een stuk geschreven over verschillende doelgroepen, want voor wie schrijf je je handleiding of werkinstructie nou eigenlijk? We focusten toen met name op de schrijfstijl die je dan moet hanteren en het juiste woordgebruik. Maar je doelgroep kan ook belangrijk zijn om te bepalen welke informatie je ze nou precies voorlegt. Uiteraard weten we daar bij Foxiz alles over.
Foxiz, specialist op het gebied van technische documentatie en werk instructies
Onze specialisten maken technische handleidingen voor uiteenlopende producten. Als we een instructieboekje maken voor bijvoorbeeld een airfryer, kunnen we ervan uitgaan dat de gebruiker ook degene is die het ‘onderhoud’ pleegt. Maak de airfryer na gebruik goed schoon, verwijder vetresten enzovoorts…de keukenprins of -prinses pakt na gebruik waarschijnlijk zelf een stuk keukenrol. We verwachten niet dat daar een andere persoon voor wordt aangehaakt. Al weten we natuurlijk nooit zeker hoe de rollen bij de mensen thuis verdeeld zijn.
De juiste handleiding voor de degene die het daadwerkelijk nodig heeft
Maar hoe zit het dan als we een gebruikershandleiding en een onderhoudshandleiding gaan ontwikkelen voor bijvoorbeeld een productielijn van gummibeertjes? Vaak zien we dat beide handleidingen gecombineerd worden tot één handboek. Een dik onhandzaam ding dat vaak ergens in een kast verdwijnt. Of meestal in ieder geval niet op de werkplek te vinden is. De oplossing is niet zo hightech als je misschien verwacht en hoopt. Hier komt ie: maak er gewoon twee boekjes van en bedenk een plek waar voor beide gebruikers de documentatie goed en snel toegankelijk is.
Gewoon de informatie delen die ertoe doet en die ook specifiek voor die bepaalde doelgroep beschikbaar wordt gesteld. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn natuurlijk.
Digitale handleidingen
In eerdere blogjes hebben we het ook gehad over digitalisering: hoe deel je bijvoorbeeld efficiënt instructies via een tablet of laptop? En hoe stel je ze dan op? Ook daar geldt dat per product en doelgroep het antwoord anders is. Als we terugkomen op de productielijn, zijn er wellicht weer andere mogelijkheden. De personen die het onderhoud of de dagelijkse reiniging moeten verzorgen, zullen zich waarschijnlijk eerder van tevoren verdiepen in de taken en worden misschien wel gebrieft over de specifieke gevaren. Operators worden uiteraard ook gebrieft, maar zij hebben een ander voordeel, namelijk het HMI (Human Machine Interface). HMI’s zijn niet geschikt voor onderhoudswerkzaamheden, althans, dat kunnen we ons in Tiel niet voorstellen. Je kan er wèl je operators goed mee aansturen.
Op de HMI’s kan je tegenwoordig namelijk veel van de instructies kwijt en ook nog eens in de juiste volgorde. Instellen, opstarten, stilzetten, uitzetten. Zo zie je maar weer dat er legio mogelijkheden zijn om je doelgroep te bedienen.
Het verschil tussen een gebruikershandleiding en een technische werk instructie
Niet onbelangrijk bij de keuzestress; de gebruikershandleiding moet voldoen aan de CE (Conformité Européenne) en in de taal van de gebruiker worden aangeboden. De technische werk instructies hoeven daar niet aan te voldoen en alleen Engels is hiervoor in principe voldoende. Niet klant- of gebruikergericht, maar het mag wel. Dus ook daarin kan een overweging zitten, bijvoorbeeld vanwege bijkomende vertaalkosten.
Wil je weten wat er op jouw producten of projecten van toepassing is, schroom niet of bel of mail ons gewoon even. We helpen je graag met het maken van de goede keuzes.
Wij delen onze kennis graag!
En als je als (zelfstandig) technisch schrijver de ins en outs wilt leren van wat wel of niet mag, hoe je je doelgroep bepaalt en hoe je die goede technische documentatie aanbiedt, dan is ons aanbod in de Foxiz Academie vast interessant voor je!
Benieuwd wat Foxiz voor jou kunnen betekenen? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op via info@foxiz.nl of bel +31 344 84 88 00.